S z a k m a i b e s z á m o l ó
Helyszín: Egyházgelle
Időpont: 2008. március 29. 16: 40 - 18: 15
Tréner: Pastorek Katalin
Résztvevők: a DiNaMit-on résztvevő középiskolások, a Nagyítós képzők és a DH
önkéntesei.
A blokkon belül a következő témákat dolgoztuk fel
Az iskola működéséért felelős szereplők
Az iskola működését szolgáló feladatok
Az iskola működtetésében létező viszonyok
A diákönkormányzatok helye az iskolarendszerben
A diákönkormányzatokra vonatkozó jogi feltételek
A diákönkormányzatok küldetése és céljai
A diákönkormányzatok feladatai és programjai
A diákönkormányzatok működése
Az alapszabály szerepe és létrehozása
Bevezető
A fenti témát úgy közelítettük meg, hogy előbb megalkottunk egy képet arról, hogy hogyan működik az iskola, mint intézmény. Milyen feladatokat kell elvégezni, hogy az iskola működjön, kik felelnek ezeknek, a feladatoknak az elvégzéséért a szlovák iskolaügyi jogszabályok tekintetében. Ebből a képből később kiemeltük a diákönkormányzatot, mint a rendszer egyik elemét, és a blokk második és egyben hosszabb része már csak a diákönkormányzatra fókuszált.
A résztvevő középiskolások házi feladatot is kaptak, illetve felajánlást a következő anyagok kézbesítésére, arra való igény esetén: a középiskolák és egyben a Dökök működésére is vonatkozó törvény (a dökre vonatkozó fejezet esetleges magyar fordításával), vázlat az alapszabály elkészítéséhez.
Mivel a blokk elején szerettem volna, hogy a résztvevők tisztán lássák, hogy mennyien és kik tesznek egy iskola küldetésszerinti működéséért, így első témakörként az iskola szervezeti felépítését dolgoztuk fel. Először maguk a résztvevők írták fel az egyes szereplőket, akik véleményük szerint tesznek az iskola működéséért. Ekkor a következő szereplők mutatkoztak meg: igazgató, igazgatóhelyettes, tanárok, diákok, takarítónő, pedellus.
Az első feladat eredményéből a következő, számunkra lényeges következtetéseket lehetett levonni – a) a diákok az iskola működését csak a belső környezetben mozgó szereplőktől látja függőnek, b) a diákok a DÖK-öt egyáltalán nem tartják felelősnek az iskola küldetésszerű működéséért. Ezért a téma feldolgozásának a második felében ismertettem az iskola külső környezetét, azaz olyan szereplőket, mint: iskolatanács, helyi és megyei iskolatanács, kerületi iskolaügyi hivatal, iskolaügyi ellenőrzés, iskolaügyi minisztérium, alapító – község, megye, egyház, egyéb jogi személy, illetve a DÖK.
Az iskola működését szolgáló feladatok
Miután tisztáztuk az egyes szereplőket, és ennek utána a diákok tisztán látták az iskola szervezeti felépítését, lehetőség nyílt az iskola működésének funkcionális síkon való ismertetésre is. Erre a következő módon került sor: a felvázolt szereplőkhöz legalább egy szerepkört kellett minden diáknak társítania. A helytelen társításokat közösen kijavítottuk, illetve a fontos, ám a diákok által meg nem jelöl szerepköröket felolvastam, és közösen elhelyeztük. Így a következő eredményhez jutottunk:
Itt a fényképek sokat segítenének, ahol le vannak fotózva az anyagaim…
Az iskola működtetésében létező viszonyok
Ezt a témakört az előző két téma feldolgozásakor keletkezett eredmények felhasználásával dolgoztuk fel, méghozzá úgy, hogy a lefektetett szereplőket a hozzájuk tartozó feladatokkal elhelyeztük térbe. Ennek segítségével vizuálisan is megjelenítettük a már a tevékenység alapján kirajzolódó horizontális és vertikális viszonyokat az egyes szereplők között. Megkülönböztetett figyelmet szenteltünk a DÖK pontos térbeli elhelyezésének. Így aztán egyértelműen megmutatkozott, hogy ki mindenkivel léphet interakcióba a DÖK, mint az iskola diákságának érdekeit védő szervezet.
A diákönkormányzatok helye az iskolarendszerben
Ez a témakör inkább letisztázó jellegű volt a már az előző témafeldolgozásakor kialakult eredmények részletes megbeszélése, illetve áthelyezte a fókuszt a többi szereplőről a DÖK - re. Itt felmértük a diákok elképzeléseit arról, hogy milyen szerepet tölthet be a DÖK az iskola működésében, és mennyire tartják ezeket elképzelhetőnek a saját iskolájukban.
A diákönkormányzatokra vonatkozó jogi feltételek
A DÖK-re vonatkozó jogszabály a 596-os számú 2003. évi az iskolák állami igazgatásáról és önkormányzatáról szóló törvény. A jogszabály 26-os paragrafusát részleteztük, amely így rendelkezik:
§ 26Žiacka školská rada
(1) Žiacka školská rada (ďalej len žiacka rada ), ak je ustanovená, reprezentuje žiakov strednej školy a zastupuje ich záujmy vo vzťahu k riaditeľovi a vedeniu školy.
A diákönkormányzatok küldetése és céljai, A diákönkormányzatok feladatai és programjai, A diákönkormányzatok működése
Ezt a három témakört egy blokkban dolgoztuk fel, ahol a résztvevőket három kiscsoportba osztottam, és mindegyik kiscsoport egy-egy témával foglalkozott. A kiscsoportos munka eredményeit egyenként előadták, majd egy közös nagycsoportos körben megvitattuk azokat. Itt elsősorban a lehetőségekre szerettem volna rámutatni, illetve arra, hogy milyen témaköröket fontos és célszerű megvitatni egy jól működő DÖK kialakításának érdekében. Ebben a részben lehetőség nyílt a tapasztalatcserére, hiszen többen a résztvevők közül dolgoznak hasonló közösségben, az iskolájukban - pl. ki milyen rendezvényt szervezett, hol hányan vesznek részt a szervezésben stb.
Az alapszabály szerepe és létrehozása
Az utolsó témakör tisztázta, hogy hogyan és milyen formában lehet az eddig megismert lehetőségeket egyértelműsiteni és mindenki, tehát a belső és külső környezet számára elfogadhatóvá és reprezentatívvá tenni. A diákoknak felajánlottam, hogy az alapszabály létrehozásának szakmai kérdéseiben a rendelkezésükre állok. Azért nem hoztunk létre ezen a témakörön belül alapszabályt, mivel fontosnak tartom, hogy az alapszabály a DÖK - öt létrehozó diákok közös konszenzusa legyen, amely tükrözi elképzelésüket saját DÖK - ük működéséről.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése